„Lot do wolności”. Powrót historycznego ANTKA - 1 Lipca 2014 - Witryna kosslwrp
Stowarzyszenie Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP
Oddział Krakowski
 
Menu witryny

Kalendarz
«  Lipiec 2014  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

Archiwum wpisów

Wyszukaj

Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0

Dla Admina

Witaj, Gość 09.12.2016, 20:17

Główna » 2014 » Lipiec » 1 » „Lot do wolności”. Powrót historycznego ANTKA
20:19
„Lot do wolności”. Powrót historycznego ANTKA

 

Symbol polskiego dążenia do wolności, sławny samolot AN-2 nr seryjny 1G nr 7447 zwany "Wiedeńczykiem" wraca do latania. Dramatyczna historia, losy ludzi i wątek polityczny czynią Wiedeńczyka wyjątkowym. To na jego pokładzie w kwietniu 1982 roku załoga polskich lotników podjęła desperacką decyzję o ucieczce za „żelazną kurtynę”. Teraz, za sprawą Fundacji „AN-2 Wiedeńczyk” pasjonaci lotnictwa oddają maszynie należny hołd, przywracając jej dawny blask.

Dzięki wysiłkom miłośników lotnictwa i zaangażowaniu wielu ludzi, ten historyczny egzemplarz samolotu transportowo-desantowego ANTONOV AN-2 będzie mógł nadal latać.  W sobotę, podczas X edycji Małopolskiego Pikniku Lotniczego w Krakowie tysiące widzów mogli zobaczyć „Wiedeńczyka” w jego oryginalnej odsłonie. Minęło prawie 70 lat od dnia, kiedy samolot po raz pierwszy wzbił się w niebo.

- Naszym marzeniem było przywrócić tej maszynie dawną świetność – mówią piloci Zbigniew Chłopecki i Jerzy Antonkiewicz, założyciele Fundacji AN-2 Wiedeńczyk. - Nie chcieliśmy, by ten wyjątkowy samolot podzielił los wielu maszyn w spoczynku, które – pomimo wielkich zasług - lądują na „wieczny postój pod chmurką”- dodają. - Staraliśmy się własnymi siłami odbudować „Wiedeńczyka”. I udało się, dzięki zaangażowaniu i pomocy wielu osób.

- Byłem mechanikiem pokładowym tego samolotu od 1967 roku. – mówi Franciszek Frąckowiak, starszy chorąży rezerwy – Jestem głęboko wzruszony widząc mojego „Antka” w tak świetnej formie- dodaje. To wielka chwila dla mnie i radość.

Nazwa „Wiedeńczyk” związana jest z dramatyczną historią tego samolotu, która miała miejsce podczas stanu wojennego. W kwietniu 1982 roku jedna z załóg wykonująca loty treningowo-operacyjne podjęła desperacką decyzję o ucieczce za "żelazną kurtynę". Spektakularny "lot do wolności" zakończył się szczęśliwie na wiedeńskim lotnisku. Po powrocie do Polski samolot zwany wówczas nieformalnie, a z czasem również oficjalnie „Wiedeńczykiem” nadal wykonywał misje na rzecz Wojska Polskiego. Dopiero wiosną 2013 roku wycofany ze służby został przekazany jako eksponat do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Jest jednym z nielicznych samolotów, które nie podzieliły losu wielu tego typu maszyn.

„Wiedeńczyk” ma oryginalny wygląd i ciekawy kamuflaż. Wizerunek drapieżnej bestii na zielono-żółtym pokryciu kadłuba i skrzydeł znakomicie wpisuje się w sylwetkę tego dwupłatowca. Samolot może zabrać na pokład 12 pasażerów i ładunek o masie półtorej tony. Dodatkową zaletą tej maszyny jest możliwość wykorzystania przez skoczków spadochronowych i zamontowania „rękawa” tuż za ogonem samolotu, służącego do celów treningowych dla śmigłowców.

Prototyp samolotu AN-2 zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Olega Antonowa został oblatany 31 sierpnia 1947 roku. Produkcja seryjna ruszyła cztery lata po II Wojnie Światowej. Samolot popularnie nazywany przez pilotów „Antek” budowano od lat sześćdziesiątych w ówczesnej Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego – PZL-Mielec. Wielozadaniowa maszyna znalazła szerokie zastosowanie, nie tylko w jednostkach wojskowych, rolnictwie, ale również w sporcie i branży pasażerskiej w wielu krajach Europy i świata. Samolot AN-2 jest największym produkowanym seryjnie jednosilnikowym dwupłatowcem na świecie.

Fundacja Wiedeńczyk AN-2 powstała w 2013 roku w Krakowie, siedziba mieści się w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Tworzą ją miłośnicy lotnictwa, ludzie z pasją i zawodowi piloci, a także ludzie dobrej woli. Założycielami są byli wojskowi, piloci – Zbigniew Chłopecki (Funio) i Jerzy Antonkiewicz (Jerry). Doskonale znają samolot, ponieważ przez cały okres pełnionej służby w Jednostce Wojskowej w Balicach pilotowali AN-2 o nr 7447.

Fundacja stawia sobie za cel wspieranie rozwoju usług lotniczych, promocję sportów lotniczych, a także szerzenie idei obronności w Polsce. W najbliższym czasie Fundacja zamierza poszerzyć działalność o możliwość wykonywania lotów turystycznych i na specjalne zamówienie.

 

INFORMACJA PRASOWA z dnia 2014-06-28

Fundacja Wiedeńczyk An-2, Al. Jana Pawła II  39, 31-864 Kraków

REGON: 122934395, NIP: 6751490930, KRS: 0000474667

Konto: 54 1020 2906 0000 1102 0313 7700


 

I przy okazji jeszcze jedna inicjatywa zmierzająca do "ożywienia" innego "Antka" - bo tak szybko mija czas ...

Jeszcze tak niedawno służył dzielnie i bezpiecznie w Polskich Siłach Zbrojnych - AN-26. Teraz stoi na trawce pod chmurką w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie i czeka na wsparcie. Dzięki pomocy ludzi dobrej woli - Dowódcy 8. Bazy Lotnictwa Transportowego płk. pil. Krzysztofa Cura, akceptacji Dyrektora Muzeum Lotnictwa Polskiego Krzysztofa Radwana, Pana Andrzeja  Wożniczki z Grupy Rekonstrukcji Historycznych "Polscy Spadochroniarze Wojskowi" oraz członków Krakowskiego Oddziału Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP, samolot został otwarty i udostępniony uczestnikom X Małopolskiego Pikniku Lotniczego. Długa kolejka chętnych do wejścia na pokład samolotu świadczy o dużym zainteresowaniu techniką lotniczą i wojsk spadochronowych. Aby przybliżyć, zwłaszcza młodzieży, współpracę miedzy lotnikami i spadochroniarzami, zwracamy się do pasjonatów lotnictwa i wojsk spadochronowych z prośbą o wsparcie. Potrzebni są fachowcy, umiejący obsługiwać tzw. "rampę". Pomoc zadeklarowali panowie Adam Sobieraj, Fryderyk Kowalczyk, Michal Król. Pan Andrzej Woźniczka zadeklarował pomoc w organizowaniu eksponatów spadochronowych. Całość, tj. samolot AN-26 z ekspozycją spadochronową, może stanowić ciekawą propozycję dla zwiedzających.

Kontakt S. Glądys, tel.602 236 981

 

 

 

Wyświetleń: 453 | Dodał: Sekretarz
Copyright MyCorp © 2016
Strona www zarządzana przez system uCoz